Omaha Beach: toegangspoort tot de bevrijding



Omaha Beach is zonder twijfel één van de meest indrukwekkende locaties van de D-Day-landingen. Op 6 juni 1944 zetten hier duizenden Amerikaanse soldaten voet aan wal onder hevig Duits vuur, vastberaden om een bruggenhoofd te vormen dat uiteindelijk zou leiden tot de bevrijding van West-Europa. De stilte die tegenwoordig over het strand hangt, staat in scherp contrast met de chaos, moed en tragedie van die dag.


In dit onderdeel neem ik je stap voor stap mee langs de belangrijkste plaatsen rond Omaha Beach. Van musea en monumenten tot bunkers en begraafplaatsen: elk punt vertelt zijn eigen verhaal en helpt je beter te begrijpen wat hier is gebeurd. Samen vormen ze een indrukwekkend geheel dat het verleden tastbaar maakt en de offers van velen in ere houdt.


D-Day Normandië

Omaha Beach


Omaha Beach: toegangspoort tot de bevrijding

Omaha Beach is zonder twijfel één van de meest indrukwekkende locaties van de D-Day-landingen. Op 6 juni 1944 zetten hier duizenden Amerikaanse soldaten voet aan wal onder hevig Duits vuur, vastberaden om een bruggenhoofd te vormen dat uiteindelijk zou leiden tot de bevrijding van West-Europa. De stilte die tegenwoordig over het strand hangt, staat in scherp contrast met de chaos, moed en tragedie van die dag.

In dit onderdeel neem ik je stap voor stap mee langs de belangrijkste plaatsen rond Omaha Beach. Van musea en monumenten tot bunkers en begraafplaatsen: elk punt vertelt zijn eigen verhaal en helpt je beter te begrijpen wat hier is gebeurd. Samen vormen ze een indrukwekkend geheel dat het verleden tastbaar maakt en de offers van velen in ere houdt.

Omaha beach loopt van
Sainte-Honorine des Pertes tot Vierville sur Mer en omvat ook de plaatsen Colleville sur Mer en Saint Laurent sur Mer.

Sainte-Honorine-des-Pertes – waar D-Day begon

Aan de westelijke rand van Omaha Beach ligt het rustige Normandische dorp Sainte-Honorine-des-Pertes. Tegenwoordig is het een vredige plek met uitzicht op de zee, maar op 6 juni 1944 speelde zich hier een van de meest beslissende momenten van de Tweede Wereldoorlog af.


Het dorp ligt op een strategische klif, precies aan het begin van Omaha Beach – sector Charlie, waar Amerikaanse troepen onder zwaar vijandelijk vuur landden. Vanuit deze hoge, ruige kust hadden de Duitse verdedigers een dodelijk overzicht over het strand. De eerste aanvalsgolf, bestaande uit vooral Rangers en infanterie van de 1st Division, werd hier geconfronteerd met diepe wateren, sterke stroming en een muur van mitrailleurvuur.


Het beroemde huis uit The Longest Day

In de filmklassieker The Longest Day (1962), die de geallieerde landing indrukwekkend in beeld brengt, speelt een karakteristiek huis aan de rand van Sainte-Honorine-des-Pertes een belangrijke rol in de openingsscènes van de landing. Het staat dicht bij de punt waar de eerste Amerikaanse troepen de kust naderden.


Het huis — een typisch Normandisch stenen gebouw met uitzicht op zee — werd in de film gebruikt als visueel referentiepunt voor de chaos van de eerste minuten van D-Day. Hoewel niet alle scènes letterlijk op die locatie zijn opgenomen, symboliseert het huis de koppeling tussen het dorp en de grimmige realiteit van de invasie.


Van slagveld tot stilte

Wie vandaag door Sainte-Honorine-des-Pertes loopt, voelt weinig meer van de strijdlust en het lawaai van 1944. Toch herinneren details in het landschap, monumenten en de zichtbare kustlijn ons eraan hoe zwaar hier is gevochten. Het dorp vormt daarmee een uniek beginpunt voor iedereen die Omaha Beach wil begrijpen — een plek waar geschiedenis tastbaar wordt en waar de eerste stappen werden gezet naar de bevrijding van Europa.


Hieronder de 1e foto van het huis uit de Longest Day, daarna van het prachtige strand. In de verte zie je de Mulberry haven van Arromanches.



YouTube FILMS


In The Longest Day (1962) begint de aanval wanneer de geallieerde vloot de Duitse stellingen bestookt. Bij Sainte-Honorine-des-Pertes zien we het iconische La Maison de la Mer, dat als herkenningspunt aan het begin van Omaha Beach verschijnt. De kanonsalvo’s slaan in langs de kust en zaaien verwarring onder de verdedigers. Zo zet de film de eerste beslissende momenten van D-Day indrukwekkend neer.

De video The Longest Day (1962) – 20 Weird Facts You Never Knew onthult verrassende en soms bizarre geheimen achter de productie van de film. Zo speelden echte D-Day-veteranen mee, weigerden figuranten het water in te gaan totdat Robert Mitchum voorging en moest een acteur als Eisenhower worden geschrapt omdat hij té veel op de echte leek. Ook John Wayne’s buitensporige salaris en onverwachte auditiefeitjes komen voorbij. Een fascinerende blik achter de schermen van deze oorlogsfilmklassieker.



De video The Longest Day (1962) – 20 Weird Facts You Never Knew onthult verrassende en soms bizarre geheimen achter de productie van de film. Zo speelden echte D-Day-veteranen mee, weigerden figuranten het water in te gaan totdat Robert Mitchum voorging en moest een acteur als Eisenhower worden geschrapt omdat hij té veel op de echte leek. Ook John Wayne’s buitensporige salaris en onverwachte auditiefeitjes komen voorbij. Een fascinerende blik achter de schermen van deze oorlogsfilmklassieker.



Bezienswaardigheden Omaha-Beach

  1. Monument Signal d'Omaha beach
  2. Native American Memorial Charles N. Shay
  3. Bunker WN 65
  4. Advanced landing ground
  5. Omaha Beach "Easy Red" memorial to Gap Force Group 10
  6. The mulberry Omaha plaquette
  7. Chapelle du cimetière


Het monument Signal d'Omaha-Beach

Het Monument Signal d’Omaha Beach in Saint-Laurent-sur-Mer is een betonnen oriëntatie- en herdenkingszuil op de klif boven Omaha Beach. Het markeert de plek waar op 6 juni 1944 Amerikaanse troepen van de 1e en 29e infanteriedivisie landden en zware verliezen leden. Vanaf het monument heb je een panoramisch uitzicht over het strand en de omliggende D-Day-sites.


Bezienswaardigheden Omaha-Beach

  1. Monument Signal d'Omaha beach
  2. Native American Memorial Charles N. Shay
  3. Bunker WN 65
  4. Advanced landing ground
  5. Omaha Beach "Easy Red" memorial to Gap Force Group 10
  6. The mulberry Omaha plaquette
  7. Chapelle du cimetière

Op de pier van Port-en-Bessin staat een indrukwekkend monument ter nagedachtenis aan de vissers die op zee zijn gebleven. Het moderne bronzen beeld toont een visser die met open armen de zee trotseert, omringd door een golvende metalen vorm die de kracht en onvoorspelbaarheid van het water symboliseert. Het monument kijkt uit over de haven en herinnert aan de nauwe band tussen het dorp, de zee en de mensen die hun leven eraan gaven. Elk jaar worden hier bloemen gelegd ter ere van de verdronken zeelieden — een ontroerend moment van stilte en respect.

2. Mémorial Port pétrolier du débarquement de 1944 – Port-en-Bessin

Het monument herdenkt de aanleg van de brandstofhaven die hier in 1944 werd gebruikt na de landing in Normandië. Port-en-Bessin speelde een sleutelrol in de bevoorrading van de geallieerde troepen: via een onderzeese pijpleiding (PLUTO – Pipeline Under The Ocean) werd brandstof vanuit Engeland naar Frankrijk gepompt. Dit gedenkteken eert de soldaten en technici die deze belangrijke operatie mogelijk maakten en zo bijdroegen aan de bevrijding van Europa.

Foto 1,2 en 3 Official photographer - Public domain - Wikimedia

Foto 4,5 en 6 National archives USA - CC atribution - Wikimedia
Foto 7 Peter Trimming - CCASA 2.0 - Wikimedia 

Foto 8, 9 en 10 Morris (Sgt) No 5 Army Film & Photograhic Unit - Public domain - Wikimedia 

Foto 11 Mabw - Creative Commons Zero  - Public domain - Wikimedia

Foto 12 Gaius Cornelius - Creative Commons Attribution Share Alike 4.0 - Wikimedia 

Foto 13 Dave osm - CCASA 4.0 - Wikimedia 

Foto 14 Midgley (Sgt), No 5 army film & Photographic Unit - Public domain universal carrier


Olie naar Normandië: van Engeland naar Port-en-Bessin

Kort na D-Day werd Port-en-Bessin ingericht als het eerste “pétrolier-port” van de landingen. Voordat een grote diepzeehaven bruikbaar was, brachten tankers brandstof tot voor de kust en liep die via ship-to-shore leidingen (codenaam Tombola) naar wal en depots achter het front. De eerste leiding werd op 25 juni 1944 in Port-en-Bessin in gebruik genomen.


Om minder afhankelijk te zijn van kwetsbare tankers, bouwden de Britten tegelijk PLUTO (Pipeline Under The Ocean): onderzeese pijpleidingen rechtstreeks van Engeland naar Frankrijk. Er waren twee typen buis: HAIS-kabel (loodkern met bepantsering) en HAMEL-stalen pijp. Vooral die stalen pijp werd op enorme drijvende haspels gezet — de beroemde “Conundrums” — die men achter sleepboten aantrok en al varend afspoelde om de leiding over het Kanaal te leggen. Aan Engelse zijde stonden gecamoufleerde pompstations (o.a. Dungeness en Sandown) met hogedrukpompen tot ca. 1.500 psi, goed voor honderdduizenden gallons per dag per station.


PLUTO bestond uit twee hoofdroutes: de vroege, minder succesvolle “Bambi” (Isle of Wight–Cherbourg) en de latere “Dumbo” (Dungeness–Boulogne), die uitgroeide tot vele parallelle leidingen.


Tussen augustus 1944 en het einde van de oorlog pompte PLUTO in totaal circa  820 miljoen liter brandstof naar het vasteland — grofweg 8% van alle petroleumproducten die de landmacht uit het Verenigd Koninkrijk ontving. Port-en-Bessin bleef in de beginfase de cruciale overslag en verdelingsplaats aan de Normandische kust.

3. Duitse bunker met plaquette
De plaquette eert de mannen van het 47e Royal Marine Commando die Port-en-Bessin in juni 1944 hebben bevrijd, en de zeelieden van de Franse lichte kruisers Georges Leygues en Montcalm, die de troepen vanaf zee ondersteunden.

De tekst op de plaquette (in het Frans) luidt:

“Ter nagedachtenis aan de mannen van het 47e Royal Marine Commando en de zeelieden van de kruisers Georges Leygues en Montcalm, die Port-en-Bessin in juni 1944 bevrijdden.”

4. Tour Vauban – Port-en-Bessin

De Tour Vauban is een historische wachttoren die in de 17e eeuw werd gebouwd ter verdediging van de haven van Port-en-Bessin. Ze maakte deel uit van het kustverdedigingssysteem ontworpen door de Franse vestingbouwer Vauban, om aanvallen van piraten en vijandelijke schepen af te slaan. Vanaf de toren had men een strategisch uitzicht over zee en de omliggende kliffen. Vandaag de dag herinnert de Tour Vauban aan de maritieme geschiedenis en militaire betekenis van Port-en-Bessin.

5. Het strand van Port-en-Bessin (rechts)

Op het prachtige strand van Port-en-Bessin vind je veel Sint-Jacobsschelpen.

De Sint-jakobsschelp is het symbool van Port-en-Bessin en een van de bekendste schelpen van Normandië. De grote, waaiervormige schelp is herkenbaar aan haar ribbels en elegante vorm. Ze wordt niet alleen als zeesieraad gevonden op het strand, maar ook gevangen door de lokale vissers — vooral in de herfst en winter.

Deze schelp staat wereldwijd bekend als het embleem van pelgrims en het logo van het oliemerk Shell.

6. Mémorial du 47e Royal Marine Commando – Port-en-Bessin

Dit monument, gelegen op de pier van Port-en-Bessin, herdenkt de Britse mariniers van het 47e Royal Marine Commando die het dorp op 7 en 8 juni 1944 bevrijdden na zware gevechten.

De eenheid had als opdracht de haven in te nemen om de geallieerden te verbinden tussen de Amerikaanse en Britse landingsstranden.

Het monument kijkt uit over zee, als eerbetoon aan de moed en opoffering van deze soldaten tijdens de bevrijding van Normandië.


7. De Vishal van Port-en-Bessin (Halle à poissons)

De vishal ligt aan de haven, vlak bij de pier, en is het hart van de plaatselijke visserij. Elke ochtend, vooral vroeg, komen de vissers terug van zee en wordt de verse vangst — zoals Sint-jakobsschelpen, tong, zeebaars en krab — binnengebracht en geveild.

De hal is een belangrijk symbool van het maritieme leven in Port-en-Bessin, dat al eeuwenlang een vissersdorp is. Buiten de hal zie je vaak kleurrijke vissersboten, netten en kisten met verse vis.

Soms staat er op of bij het gebouw ook een bord of plaquette met de tekst:

“Halle à Poissons – Port-en-Bessin”

of

“Port de Pêche – Vente directe du poisson”

wat betekent: Vishaven – directe verkoop van vis.

Monument 47ᵉ Royal Marine Commando

Het 47ᵉ Royal Marine Commando was een speciale gevechtseenheid van het Britse leger, opgericht in 1943. De mariniers werden getraind voor snelle en risicovolle operaties, zoals amfibische landingen en gevechten achter vijandelijke linies.


Tijdens de landing in Normandië (D-Day, juni 1944) kreeg de eenheid de opdracht om Port-en-Bessin te veroveren — een belangrijke haven tussen de Amerikaanse stranden Omaha en de Britse stranden Gold.


Na zware gevechten op 7 en 8 juni 1944 wisten ze het dorp in te nemen. Daarmee openden ze een vitale brandstofroute voor de geallieerden. Hun inzet wordt nog steeds herdacht in Port-en-Bessin, waar monumenten en gedenkplaten aan hun moed herinneren.


Je hebt hier een geweldig uitzicht over Port-en-Bessin.


HOOFDSTUKKEN D-DAY NORMANDIË



HOOFDSTUKKEN TWEEDE WERELDOORLOG



YouTube FILMS


47 Royal Marine Commando D-Day Capture of Port-en-Bassin

In deze video nemen we een stap terug in de tijd en volgen we de moed en vastberadenheid van de mariniers van 47 Royal Marine Commando op D-Day. Hun doel: het veroveren van de strategische haven van Port‑en‑Bessin, diep achter vijandelijke linies. Zie hoe deze helden offerden en presteerden onder extreme omstandigheden — hun onverzettelijke moed is een blijvende inspiratie.

De Royal Marine Commandos in Port-en-Bessin – Toen en Nu

In juni 1944 kregen de Royal Marines van het 47e Commando de opdracht het havenstadje Port-en-Bessin aan de Normandische kust te veroveren. Deze missie, onderdeel van Operatie Aubery, moest de haven veiligstellen voor PLUTO (Pipeline Under The Ocean) — de levensbelangrijke brandstofleiding van Engeland naar Frankrijk.

In deze video maak je een tocht door het charmante vissersdorp en ontdek je sporen van de gevechten uit die dagen: historische locaties, oude foto’s van toen en nu, en de herinnering aan de moedige aanval waarmee de mariniers Port-en-Bessin bevrijdden.

PLUTO - Port-en-Bessin - Normandie - 22/06/1944 - DDay-Overlord

In dit zwart-witfilmfragment zie je hoe, kort na de landing in Normandië, de bijzondere onderzeese brandstofleiding werd aangelegd naar de kust van Port‑en‑Bessin. Op stapels worden buizen en koppelingen klaargezet, sleepboten starten met het uitrollen van de pijpleiding terwijl arbeiders langs de pier actief zijn. Het is een stil getuigenis van de logistieke kracht waarmee de geallieerden een stap maakten richting bevrijding en waarbij techniek en zeevaart elkaar ontmoetten.

History of Operation Pluto 1944 - Fueling the D-day Invasion

Geschiedenis van de geheime geallieerde operatie om onderzeese brandstofleidingen aan te leggen onder het Kanaal naar Normandië in de Tweede Wereldoorlog.

Ontdek hoe de geallieerden, kort na D-Day, de innovatieve pijpleiding-operatie (Operation PLUTO) realiseerden: stalen buizen werden over de zee uitgerold, verborgen voor de vijand, om brandstof veilig en efficiënt naar het front te transporteren. Een indrukwekkend staaltje van techniek, logistiek en vastberadenheid — een wapen dat vaak over het hoofd wordt gezien in de geschiedenis van de bevrijding.

MEMOIRE Port-en-Bessin le 10 juin 1944

In deze ontroerende video van Port‑en‑Bessin op 10 juni 1944 zie je het dorp in de cruciale dagen na de landing. De beelden tonen hoe de inwoners, de vissers en de geallieerde soldaten samen de nasleep van de strijd beleven. Het is een stil maar belangrijk moment: een herinnering aan de opoffering, de wederopbouw en de veerkracht van een gemeenschap die zware tijden doormaakte.

The 47 Royal Marine Commando takes Port en Bessin

In deze video krijg je een kijkje achter de schermen van de vredige Normandische kust — op een moment waarop de herinnering aan oorlog en verwoesting langzaam plaats maakt voor herstel en hoop. De beelden tonen hoe de dorpen, waaronder Port‑en‑Bessin, zich opnieuw vormgeven: vissers keren terug naar zee, boten varen uit, en de haven wordt levendig. Terwijl de golven klotsen tegen de kade en de zongent duidelijk maakt dat het leven doorgaat, vloeit de herinnering aan 1944 over in een nieuwe generatie rust en bedrijvigheid.


HOOFDMENU